Att välja rätt hockeyklubba

Hockeyklubban är spelarens viktigaste verktyg och det är därför av yttersta vikt att man har en som passar en själv så bra som möjligt. För att kunna välja rätt klubba finns det ett flertal olika saker man behöver utgå från. Det finns många olika hockeyklubbor att välja mellan och väljer man fel kommer man inom kort märka att något inte står rätt till. För att undvika detta bör man veta det följande:

Storlekar

Hockeyklubbor kommer i fyra olika storlekar:

• Youth – dessa klubbor är för barn mellan 6-7 år och som är kring 130 cm lång. Dessa klubbor har ett mindre bland och ett smalare skaft för ett bättre grepp för små händer.
  • Junior – dessa klubbor passar barn mellan 8-12 år som är mellan 155-160 cm lång. Även dessa klubbor har smalare blad och skaft, men inte fullt lika smal som de ovanstående.
  • Intermediate – dessa klubbor är för barn mellan 12-16 år och varierar mellan 155-175 cm. På dessa klubbor är både bladet och skaftet fullstora, men de är fortfarande inte fullt lika lång som en vuxenklubba.
  • Senior – dessa klubbor är för alla spelare över 16 år och 170 cm eller längre. Dessa är de längsta och de tyngsta klubborna.

Material

Hockeyklubbor tillverkas i olika material, vilket påverkar den på ett eller annat vis. En träklubba kommer till exempel vara styvare och något tyngre än andra material, men det kommer även vara billigare. En klubba i grafit, kolfiber eller aluminium är dyrare men också lättare och har bättre hållbarhet. Dessa och andra material har också fördelen över träklubbor att man kan byta bladet utan att behöva köpa en helt ny klubba.

Modeller

Hockeyklubbor tillverkas även både för höger- och vänsterhänta. Ett klubba som har ha markeringen L är för hockeyspelare som håller klubbar på vänster sida av kroppen och sin vänstra hand underst. Markeringen R betyder att den är för hockeyspelare som håller klubban på sin högra sida och sin högra hand underst.

Du gillar kanske också...